Flyhangar

 

Hangar beregnet til at rumme fly til nærforsvar af luftskibsbasen. Den 75 m lange, 20 m brede og 10 m høje hangar blev taget i brug i efteråret 1915. Taget bæres af et jerngitterværk, der spænder over hele hangarens areal og kun støttes langs væggene. Langs nordmuren ligger en række værksteder og depotrum, hvilket også har været tilfældet langs vestmuren. Ved opførelsen bestod sydsiden i hele hangarens længde af tre store skydedøre, der i dag er erstattet af en murstensmur med fire små porte.

Hangaren husede gennem verdenskrigen flere forskellige fly, men sjældent flere end fire ad gangen og aldrig de nyeste modeller. I samarbejde med maskingeværposter på selve luftskibsbasen og to luftværnsbatterier ved Tved og Abbild skulle flyene forhindre angreb på basen. Forholdene var dog ikke optimale, størst problemer voldte de græsmarker, der skulle tjene som landingsbane. De var for ujævne og bløde, og førte til flere haverier og kostede adskillige liv. Midt i maj 1918 blev flypersonalet trukket væk, og der var derfor ingen fly til rådighed, da englænderne angreb den 19. juli 1918.

I 1920 blev den store hal brugt til at holde Genforeningsfest. Den blev siden overtaget af det danske militær, der en tid brugte den til sine fly, men senere benyttede den til at opbevare køretøjer i. Ved lukningen af Tønder Garnison overgik bygningen til Naturstyrelsen.